POST I REGUŁY W CIĄGŁYM PRZYGOTOWANIU - BĘDZIE ZMIENIANY W ZALEŻNOŚCI OD PROPOZYCJI RESZTY - SERDECZNIE ZACHĘCAM DO KOMENTOWANIA I DYSKUSJI
Dobra, żeby nie przedłużać, sporządziłem propozycję odnośnie szerszego wpływania na losy państw. Tylko tytułem wstępu – owszem zawsze można pograć sobie w tematach na luzie, ale są też gracze (w tym ja), którzy byliby zainteresowani jakąś tam polityką w mniejszym lub większym aspekcie. Mamy państwa i fajnie, ale dobrze by było by ci, którzy mają czas i chęci mogli się wykazać w tym polu. Poniżej spis proponowanych reguł.
PIERWSZA ZASADA I NAJWAŻNIEJSZA:
Administracja/ „góra” ma zawsze rację.
[naglowek]PAŃSTWA I WŁADZA[/naglowek]
PANOWANIE:
1. Użytkownik nie może zostać z marszu królem/ królową istniejącego już w Alaranii państwa
2. Użytkownik może zacząć z pułapu szlachcica/ księcia/ księżnej o ile zgodzi się na to gracz będący w posiadaniu Państwa lub administracja itp.
Tutaj zaczyna się już kwestia oddziaływania na swoje małe poletko wpływów.
PAŃSTWA
1. Użytkownik wybiera sobie skrawek ziemi, którą chciałby władać – oczywiście odnosi się to państw, które ową możliwość posiadają. Gracze władający już jakąś częścią Alaranii (np. Medard i Karnstein) władają na niej odgórnie i trzeba pytać ich o zgodę jeśli chce się przejąć część obowiązków w ramach danego królestwa itp. Nie ma zgody – trudno.
2. Użytkownik może zacząć z własnym państwem o ile zgodę na to wyda administracja – ot, dla indywidualnego rozpatrzenia.
[naglowek]SENIORZY I WASALE[/naglowek]
WŁADANIE
Osoby trzymające władzę w państwach określimy na tą potrzebę
Seniorami. Gracze będący „pod” nimi to
Wasale.
1. Gracz posiadające jakieś prawa do ziemi, może nimi zarządzać w zależności od upodobań lub odgórnych wytycznych Seniora będącego zwierzchnikiem całości państwa ( Seniorem jest gracz posiadający już własne państwo, lub administracja/moderatorzy/ inne osoby decydujące o forum).
2. Senior może rozliczać Wasala w zależności od swojego widzimisię, ponieważ to on decyduje o losach państwa. Jak Wasalowi to nie odpowiada – trudno.
CO OTRZYMUJE WASAL?
Wasal otrzymuje świtę NPC, których posiadanie wymaga akceptacji Seniora. To Senior ustala ile Wasal otrzymuje podległych wojsk, służby i innych osób będących postaciami wykonującymi wolę Wasala. Obowiązkiem Seniora jest wskazanie sił Wasala od momentu przejęcia przez niego obowiązków Wasala.
WPŁYW SENIORA I WASALA NA LOSY PAŃSTWA/ KSIĘSTWA ITP.
1. Gracz będący Wasalem ma obowiązek wywiązywać się z poleceń Seniora, to Senior rozlicza Wasala zgodnie z swoim upodobaniem.
2. Gracz będący Wasalem może oddziaływać fabularnie na losy terenów swego Seniora i odwrotnie.
CO MOŻE SENIOR?
1. Może wiele, na przykład odebrać Wasalowi tytuł i władzę. Prosić go o sprawozdania z działań w swoim małym regionie, nagradzać go, karcić itp. itd.
2. Utrzymywać władzę w swoim państwie każdym dostępnym mu fabularnie sposobem.
3. Senior kieruje polityką swego państwa. Ponieważ jego władza jako monarchy itp. zwykle bywa nieograniczona - decyzje sięgają na ogół terenu będącego pod jego wpływem. Może wypowiadać wojny, zawiązywać sojusze, nakładać podatki, remontować zabytki - słowem wszystko.
CO MOŻE WASAL?
1. Jeśli Gracz zechce, może prosić Seniora o audiencję (rolę Seniora odgrywają wtedy upoważnieni GM, Pani Losu, Administracja, lub Gracz posiadający postać Seniora).
2. Na audiencji może przekazywać Seniorowi swoje pomysły itp. itd. Oczywiście Senior nie ma obowiązku zgadzać się z czymkolwiek, jeśli nie leży to w jego interesie.
3. Wasal może władać swoim skrawkiem ziemi zgodnie z zwyczajami, tradycją bądź prawem danego państwa lub też w sprzeczności z nimi musząc być świadomym konsekwencji swych działań i ewentualnych nieprzyjemności czyhających od strony Seniora.
PRZEJMOWANIE WŁADZY PRZEZ WASALA
Tutaj robi się ciekawie. Po pierwsze i najważniejsze – to nie jest proste.
1. Wasal może przejąć kontrolę nad państwem, stać się Seniorem.
2. Wasal zdobywa władzę poprzez – fabularną śmierć gracza będącego Seniorem, przekazania swoich uprawnień przez Seniora graczowi, (pod czujnym okiem GM, administracji itp.) lub poprzez działania mające sprawić, że przejmie status Seniora.
DZIAŁANIA MAJĄCE DAĆ WASALOWI STATUS SENIORA
1. Znajdowanie się w prostej linii sukcesji do władzy po odejściu/ ustąpieniu Seniora.
2. Uzurpowanie sobie praw do „tronu”
3. Rebelię
4. Zabójstwo Seniora
5. Itp. itd. – co kto tylko jest w stanie wymyślić.
NAJWAŻNIEJSZA SPRAWA
Przejęcie władzy przez Wasala to nie sprawa łatwa. Każdorazowo wymaga to posiadania fabularnego motywu dlaczego właśnie Gracz będący Wasalem miałby zostać Seniorem. Wątki intryg i planów winne być doglądane zawsze przez moderację/administrację/GM itp.
1. GM, administracja, moderacja, GM itp. – mają zawsze rację – koniec.
2. Gracze posiadający postaci Seniorów i Wasali muszą zawsze pilnować, żeby nad wątkami zmierzającymi w kierunku wpływania na losy państwa/państw zawsze czuwał ktoś „z góry” – bez osoby sędziującej wątki nie powinny mieć mocy „prawnej”.
3. Gracz Senior/ Wasal nie ma prawa wymagać od kogokolwiek z „góry”, by specjalnie czuwał nad jego wątkiem – wszyscy są tylko ludźmi i mają swój wolny – chce się grać kimś bardziej znaczącym dla fabuły – trzeba liczyć się nie tylko z przywilejami. Najlepiej po prostu ugadać się z kimś, kto faktycznie chciałby sprawować nad czymś takim kontrolę.
Myślę, że każdy kto ma trochę oliwy w głowie wie, jak mogą się potoczyć losy Seniorów i państw, dlatego skupię się na regulacjach dotyczących tych niemiłych aspektów politykowania, z którymi jest zawsze problem.
1. Seniorowi przysługuje ochrona – jeśli Senior ma takie życzenie, jego postać może być broniona przez grupę NPC będących strażnikami – uniemożliwi to z miejsca zuchwałe próby supertajnych zabójstw „w 5 minut.” i nagłe roszady władzy, w których każdy mógłby się pogubić. Aby ukatrupić seniora muszą być ku temu spełnione określone warunki.
2. Wasal musi być po prostu fabularnie sprytniejszy od Seniora – przygotować zamach stanu, zaplanować, sfinansować itp. To droga mogąca trwać nawet tygodniami jeśli nie miesiącami starannych FABULARNYCH przygotowań mających przynieść mu określoną korzyść – wszystko pod okiem osób uprawnionych do sprawdzania tego typu spraw.
3. O powodzeniu akcji Wasala decyduje GM itp.
KORZYŚCI WYPŁYWAJĄCE Z BYCIA SENIOREM / WASALEM:
Główną korzyścią wypływającą z bycia Wasalem jest szersza możliwość oddziaływania na otoczenie i wydarzenia fabularne – oczywiście wszystko pod okiem MG. Wpływać na wydarzenia fabularne może za pomocą swojej postaci lub postaci podległych mu NPC przydzielonych przez Seniora na starcie / zyskanych fabularnie w czasie gry - podobnie w przypadku Seniora
WALKA I WOJNY
WYKORZYSTANIE NPC SENIORA I WASALA:
- Wasal może lecz nie musi wykorzystywać swoich NPC nadanych mu przez Seniora/ zyskanych fabularnie wraz działaniami w grze.
- Zabrania się wykorzystywania NPC tego typu do walki z postaciami Graczy z pewnymi wyjątkami.
- Wasal może używać swoich wojsk i NPC jako straży w przypadku ataku ze strony innej siły (nie ważne jakiej) nienaturalnym byłoby by np. na atak zbójów w lesie, świta Wasala czekała sobie grzecznie na zabicie swego pana.
- Wasal może używać swoich wojsk do plądrowania/ ataku na innych NPC lub postaci graczy zgodnie z regułami:
Gracz rozpoczynający wątek z postacią Wasala i jego świtą bierze na siebie odpowiedzialność, że w przypadku walki będzie miał do czynienia nie tylko z postacią Gracza wcielającego się w Wasala, lecz także świtą jego NPC.
Wasal zwykle reprezentuje jakąś część władzy Seniora, dlatego atakowanie tego typu osoby nosi za sobą ryzyko poważnych reperkusji, możliwe, że także politycznych – dlatego radzone jest by lepiej zastanowić się dwa razy nad podjęciem określonych działań
Gracz piszący z Graczem odgrywającym Wasala nie może być zabity bez zgody własnej/ administracji/GM itp. Nie może być tak, że ktoś nadużywa pozycji wynikającej z posiadania Wasala do nękania innych graczy chcących sobie pograć „normalnie”, więc dzikie wjazdy do tematów z szarżami kilkuset osobowej kawalerii wymagają zgody MG/ admina i dodatkowo muszą być fabularnie umotywowane.
PLOTKI:
Plotki to system działań mających ograniczyć kompletną swawolę w polu działań osób decydujacych o polityce. Dzięki nim, postaci zwykłych Graczy ZAWSZE będą mogli wiedzieć np. kto jest aktualnym wrogiem państwa, kto przyjacielem, ewakuować się z wątków/ tematów jeśli tylko zechcą – ogólnie rzecz mówiąc – chronią normalnych Graczy przed sytuacjami, w których nie chcieliby się znaleźć.
ATAKI:[/color]
Gracze Seniorów/Wasali mogą prowadzić ataki na osady/miasta/państwa itp. z zachowaniem określonych reguł.
Atak na broniony obszar wiąże się z pewnymi skutkami natury politycznej itp. Obowiązkiem Seniora jest ustosunkować się do takich działań jak tylko fabularnie otrzyma on taką wiadomość. Przyjmuje się, że jeśli Senior zechce, może na fabule prędko dowiedzieć się o poczynaniach na jego ziemiach lub poza nimi, o ile dysponuje siatką kontaktów, szpiegów itp. Wyklucza to możliwość przykrych niespodzianek.
WOJNA Z ZASKOCZENIA:
W przypadku walki z zaskoczenia, Senior/Wasal terenu atakowanego może wykorzystać swoich zwiadowców – w praktyce zyskuje on ZAWSZE trochę czasu na przygotowanie się do ataku najeżdżającej armii.
WOJNA OTWARTA:
W przypadku wojny otwartej i wypowiedzianej z wyprzedzeniem, każdy z Seniorów biorących udział w konflikcie ma obowiązek i prawo do dysponowania swoimi jednostkami w zależności od potrzeb o ile nie uderza to w inne reguły.
OBLĘŻENIE:
Oblężenie danego terenu zależne jest od aktualnej sytuacji fabularnej. Zarówno atakujący i broniący mogą wezwać posiłki z innych terenów czy liczyć na sojuszniczą pomoc wojsk innych państw w przypadku oblężenia.
Gracz broniący swej ziemi/zamku itp. zobowiązany jest do stworzenia osobnego tematu przeznaczonego tylko i wyłącznie do prowadzenia bitwy z przeciwnikiem, powienien tam opisać wysokość murów, wojska na straży i wszystkie inne informacje mające pokazać GM, administracji itp. swoje przygotowanie do obrony. Atakujący rozpoczyna atak w tym samym temacie po uprzednim przygotowaniu go przez broniącego.
ZNISZCZENIA:
Ponieważ ten system jest „testowy” na początek przyjmuje się, że zniszczenia obejmować będą tylko elementy warowne bronionego terenu/ pola bitwy. Ma to na celu pozostawienie innych tematów w państwach nieruszonych.
Zabrania się mordowania ludności cywilnej podbitego terenu – jeśli gracz wcielający się w Seniora/Wasala zechce palić dany teren „do gołej ziemi” – może to zrobić jedynie z pobudek fabularnych i tylko zgodnie z wolą ADMINISTRACJI.
Przypadki, gdzie morduje się ludność cywilną z automatu nakładają na agresora ujemne modyfikatory wyznaczane przez MG/ administrację itp. itd. takie np. jak brak kooperacji ze strony ludności cywilnej na okupowanym terenie, wrogość innych Seniorów (jeśli zechcą) itp. itd. Chodzi o to, by im ktoś bardziej chciał być „złym i niegodziwym” to miał trudniej – tutaj pole do popisu dla „góry”.
[naglowek]STOSUNKI DYPLOMATYCZNE PAŃSTW[/naglowek]
DODATKOWE TEMATY: STOSUNKI DYPLOMATYCZNE
Trzeba byłoby utworzyć jeden osobny temat aktualizowany na bieżąco w przypadku zmiany stosunków dyplomatycznych pomiędzy państwami. Po prostu alfabetycznie spisać państwa i obok notka z kim są w stanie pokoju, kto jest sojusznikiem, z kim prowadzą wojnę itp. itd – by wszystko było w jednym miejscu.
TABLICA:
Każde państwo lub rejon powinno dysponować osobnym tematem informacyjnym - jak proponowana tablica. Uzupełnianie jej byłoby obowiązkiem Seniora, gracze nadsyłaliby mu swoje propozycje zgodnie z potrzebami.
***